Yavaş Bilgisayar Nasıl Hızlandırılır?

Bilgisayar donanımları

Birkaç dokunuş ile bilgisayarınızı 5 yaş gençleştirin!


Zamanla bilgisayarlarımızda bilgisayarın açılma hızında yavaşlık, aşırı ısınma problemleri gibi sorunlar ile karşılaşabiliriz. Peki bu problemleri nasıl çözebiliriz?

2015 yılında almış olduğum i5 işlemciye sahip Dell marka laptop son zamanlarda baya ısınmaya başlamıştı ve bilgisayarın açılış hızı dakikalar almaya başlamıştı. Bilgisayar fiyatları yüksek olduğundan yeni bir laptop almak istemedim. Bunun yerine yaklaşık 200 liraya bilgisayarımı eskisinden daha iyi bir hale getirdim.

Benim laptopum 4-5 yıllık ve üzerinden birçok olay geçti. Yere diklemesine düşüp ekran menteşesinin hasar görmesi gibi vs. olaylar oldu. Bu haldeki bir bilgisayar ufak değişikliklerle yepyeni bir hale büründü. Laptopumu nasıl hızlandırdım görelim.

Malzemeler: SSD - SSD kutusu - Termal macun


Eğerki bilgisayarınızın açılış hızı yavaş ve programlar çok geç tepki veriyorsa bu artık SSD diske geçme vaktinizin geldiğini gösteriyor. SSD(Solid State Disk) diskin ne olduğunu anlatmıycam ama tanım olarak normal harddisklerden(HDD) 100-150 kat daha hızlı olan bir veri depolama teknolojisi diyebiliriz. HDD disklere göre maalesef daha pahalıdır ve kullanma alışkanlığınıza göre ömürleri 4-5 yıl civarındadır.

Ssd disk


Benim HDD diskim çok yavaş olduğundan mutlaka SSD disk almak zorundaydım. n11.com'dan 190 liraya uygun bir SSD aldım. Özellik olarak 240Gb'lık, 2.5 inç, SanDisk marka bir SSD.

SSD elime ulaştığında önce bilgisayarı bir torna vida yardımıyla sökmeye başladım. İlk olarak laptop klavyesini çentiklerinden yavaşça çıkardım. Eğer SSD'yi Dvd okuyucunuzun yerine takacaksanız bunun için bir adet de Dvd veya harddisk kutusu diye geçen SSD'yi yerleştireceğiniz bir kutu almalısınız. Onun fiyatı da 10 lira civarı birşeydi(9.5 mm).

Dell laptop

Benim aldığım SSD kutusunun yanında 1 adet de torna vida çıktı. Bu torna vida yardımıyla laptopu tamamen söktüm. Eğer termal macunu değişmeyip sadece SSD takacaksanız bilgisayarınızı tamamen sökmenize gerek yok. Sadece Dvd okuyucuyu çıkarıp yerine SSD diski takmanız yeterli olacaktır. Ben macunu işlemciye süreceğim için bilgisayarın tüm vidalarını çıkarmam gerekti. Takarken 8 tane vida arttı o da ayrı bir konu. Nerden arttı hiçbir fikrim yok!

Şimdi ise sıra fanınızı çıkarmaya geldi. İçerisinde toz birikmiş olabilir, bu yüzden bir süpürge yardımıyla onu da temizleyebilirsiniz. Fana bağlı bakır bir boru göreceksiniz. Bu bakır boru sizin işlemcinizin soğumasını sağlar. Bunun için termal macundan faydalanır. Boruyu kaldırdığınızda işlemci ile arasında sürülmüş bir macun göreceksiniz zaten. Eğerki bu macun kurumuş, toz gibi bir kıvama gelmiş ise işte bilgisayarınızın ısınmasının sebeplerinden bir tanesi de budur. Hafifçe burdaki kurumuş macunu kazıyarak temizleyin ve yeni termal macununuzu sürüp bakır boruyu dikkatlice üzerine vidalayın.

Laptop fanı

Termal macun olayı bittikten sonra SSD'yi takmaya geçebilirsiniz. Almış olduğunuz SSD kutusunun içerisine basitçe SSD diskinizi yerleştirip Dvd okuyucunuzun yerine takabilirsiniz. Dvd okuyucunuzun yerine SSD'yi taktığınız için artık Dvd okuyucunuzu kullanamayacaksınız. Günümüzde Cd veya Dvd'ye ihtiyaç azaldığından dolayı SSD'ler genelde Dvd okuyucusu çıkarılıp onun yerine kullanılmaktadır.

Laptop harddisk

Termal macunu sürüp SSD'yi taktıysanız vidaları yerleştirip bilgisayarı başlatabilirsiniz. Yaklaşık 200 lira maliyetle sıfıra yakın bir bilgisayar elde ettik.

Tüm bu işlemleri yaparken laptopunuzun bataryasını veya adaptörünü çıkarmayı unutmayınız.

Kendi bilgisayarımdaki verileri yedekledikten sonra tüm sistemi formatlayıp 240Gb'lık Ssd'ye Linux Ubuntu kurdum. 1Tb'lık Hdd diskimi de tamamen formatladım. Bilgisayarın Cpu ısı derecesi eskisine göre 20-25 derece aşağı indi. Bu da gayet iyi bir oran.

SSD'den en iyi performansı almak için işletim sisteminizi ve programlarınızı SSD disk üzerine kurup müzik, fotoğraf ve film gibi dosyalarınızı HDD disk üzerinde saklamak en iyi yöntem olacaktır.

YORUM YAZ:

2 Yorumlar

  1. Açık ve net anlatım. Mutlaka faydalanan olacaktır. SSD artık hayatımızın bir parçası oldu. Yazma/okuma hızının en maksimum olduğu sistem sanırım. Kolaylık ve hız istiyorsak belirli bir maliyete de katlanmak zorundayız... Alternatif olarak güncel oyun ve uygulamaların 5 yıl önceye göre daha fazla RAM tükettiğini düşündüğümüzde ekstra RAM de takılabilir bilgisayara.

    Ve her ne kadar tüm yazılanları anlasam da pratiğe dökmekte (sök-tak işlemleri vs.) sorun yaşıyorum. Linux'u kurup kullanabilmek en çok istediğim şeylerden birisi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen artık 8gb ram bile yeri geliyor yetersiz kalıyor. Bilgisayar almak külfet olduğundan ram veya disk değişimi yapılarak performans iyiye çekilebilir. İlk kez laptop sökerken insan da bi bozarım korkusu oluyor fakat gayet basit. Linux ise eskiye göre baya gelişti. Genelde terminal üzerinden kodların yazıldığı bir sistem lakin windowsdaki gibi kod yazmadan da kullanılabiliyor. Program yüklemek de artık tek satırlık bir kod haline geldi. Bilgisayarı performanslı kullanman için linuxu tavsiye ederim. Örneğin linux mint xfce yükleyince bilgisayar uçuyor öyle diyim.

      Sil

Uyuyan Bir Adama Sadece Rüyalar Gelir..