Radyo Tiyatro ile Hayal Gücünüzü Geliştirin

Radyo tiyatro mustafaturkoz.com
Radyo Tiyatro

Radyo tiyatro, görselliğin olmadığı, oyunların sesli olarak canlandırıldığı ve ses efektleriyle dinleyiciye tiyatro izliyormuş hissi veren iletişim şeklidir.

Radyo tiyatro 2. dünya savaşından sonra daha çok yaygınlaşmaya başlamıştır. İnternette gördüğüm bir bilgi ise gerçekten çok komiğime gitti.

1938 yılında H. G. Wells'in Dünyalar Savaşı isimli kitabını radyoya uyarlayan Orson Welles, oyunun yayınlandığı ABD'de kısa süreli bir panik yaşanmasına sebep olmuştur. Oyunda, marslıların Dünya'yı işgal ettiği konusu bir haber bülteni şeklinde işleniyordu ve bunun sadece bir radyo tiyatrosu olduğu daha sonra anlaşıldı.

Yani o zamanlarda insanlar çoğunlukla radyo dinliyordu ve böyle bir haber duyanlar nasıl bir tepki vermiştir merak ettim. Eminim ki baya panik olmuşlardır :)

Radyo tiyatrosunda her ses daha farklı olmakta. Ayak sesleri, nesnelerin çıkardıkları dikkat çekici sesler, hepsi farklı hayal gücü oluşturuyor beynimizde. Tiyatro dinlemek, izlemeye göre beynimizin olayları hayal gücü ile daha farklı canlandırmasını sağlar. Bu da zihnimizin gelişmesinde büyük bir rol alır. Her gün dinlemesek bile haftada bir radyo tiyatro dinlemek zihnimizin daha da güçlenmesine yardımcı olacaktır.

Ben radyo tiyatroya "Hasbelkader Sitesi - Arkası Yarın" serisi ile başladım. Komedi türünde bir radyo tiyatro.

"Sesli kitap dükkanı" kanalı da, hafta da 5 ile 10 arası güncel radyo tiyatro içeriği paylaşan başka bir youtube kanalıdır.

Nisan kumrunun radyo tiyatro hakkında bir yazısı:
Görsel kurgusal yapımlara göre daha fazla düşünebilme imkanı sunuyor radyo oyunları; hayal gücünün soyut üretimlerine daha fazla alan bırakıyor. Bir pedagogun radyo tiyatrolarına ilişkin değerlendirmesini okumuştum. Özetle şunları söylüyor: "Radyo tiyatroları çocukların zihinsel gelişimine destek olan en kolay aile içi aktivitelerden biridir. Bu kazanımların başında; zihinsel takip gücü gelir. Çocuklar radyo tiyatrolarını dinlerken, tiyatro içindeki ses efektleri ile oluşan ve fakat görselleri olmayan olayları zihinlerinde canlandırırlar. Böylece çocuk, soyut düşünebilme yeteneğini geliştirecek bir faaliyet içinde olur. Çocuklarda soyut düşünebilme gücünün gelişmesi dersi anlama, derslerde geçen soyut kavramları daha iyi yorumlayabilme, empati kurabilme, iletişim kurma sırasında muhatabına anlatacağı olayları zihninde canlandırabilme gibi birçok yeteneğin gelişmesinde rol oynar. Bunun yanı sıra dikkat dağınıklığı olduğu düşünülen çocuklarda radyo tiyatroları oldukça başarılı bir tedavi yöntemidir."

Radyo tiyatro dinlemenin dikkat dağınıklığı ve görme sorunları olanlara yararlı olacağını düşünüyorum. Çocuklara veya varsa yakınlarınızda bir görme problemli kişiye, radyo tiyatroyu tavsiye edebilirsiniz.

YORUM YAZ:

8 Yorumlar

  1. Radyo tiyatrolarını çok severim, sesli kitap dükkanı'nı bir süredir takip ediyorum. Bunun dışında direkt audiobook yayınlayan "konuşan kitap" gibi bazı kanallar var, onlar da arabada, yolda harika oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben radyo tiyatro ile yeni yeni tanıştım. Dinlendirici geliyor. Konuşan kitabın akıcılığı ise bana biraz zayıf geldi, ama güzel yinede. Game of Thrones'u bile seslendirmişler :)

      Sil
  2. Benim küçüklüğüm ve genç kızlığım, radyo tiyatrosu dinlemekle geçti. O kadar severdim ki... Demek hâlâ var. Bir de sesli kitap dükkanını ziyaret edeyim. Zira ben internetten kitap okumayı da seviyorum. Omzum ameliyatlı olduğu için, kitap tutarken kollarım çok yoruluyor. Teşekkürler yayın ve bilgi için Mustafa Bey :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eminim çok güzel günlerdi o zamanlarınız. Benim bulabildiğim radyo tiyatro kanalları bunlar. Daha bir çok site vardır bunlar hakkında. Geçmiş olsun, Allah şifa versin.

      Güzel yorumunuz için ben teşekkür ederim :)

      Sil
  3. Radyo tiyatro çok hoşuma gitti. Hayal gücünü geliştireceği, dikkat ve hafızayı olumlu etkileyeceği muhakkak. Güzel paylaşım için teşekkürler..

    YanıtlaSil
  4. Çocukluk yıllarımda radyoda 'Arkası Yarın' adında bir piyes vardı. Dinledikten sonra komşularla piyes hakkında tartışır, yayın saatlerinde birbirimize başladığını telaşla duyururduk ki dinlemeyen kalmasın. Hatta çocuklarla dinlediklerimizi canlandırmaya çalışırdık. Bir nevi tiyatro etkinliği gibi.

    Verdiğiniz bilgiler aynı çağrışımları yaptı. Paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle bir bir çağrışıma vesile olmak güzel :) Sağolun, yorumunuz için ben de teşekkür ederim.

      Sil

Uyuyan Bir Adama Sadece Rüyalar Gelir..